Om opgavebesvarelsen


Opgavebesvarelsens opbygning tager udgangspunkt i den udleverede opgaveformulering og ideer fra et notat om afløsningsopgaverne i foråret 1997. Naresh K. Malhotras bog "Marketing Research" (1996), der er nærværende opgaves metodologiske udgangspunkt, indeholder fra side 769 og fremefter en oversigt over, hvordan en markedsanalyserapport kan opbygges. På grund af opgaveformuleringen følges Malhotras opbygning ikke præcist her. Figuren til højre viser opbygningen af vores opgave.

De indledende afsnit med problemdefinering og teoretisk referenceramme behandlede vi meget grundigt i efterårets afløsningsopgave i faget "Konsumentadfærdsanalyser og kvalitative metoder". I nærværende afløsningsopgave er disse afsnit derfor udarbejdet uden brug af helt så dybtgående, trinvise modeller, som Malhotra opstiller. Dette skal naturligvis også ses som en naturlig følge af, at det er afsnittene med analyseplan og dataanalyser, der er centrale for faget "Kvantitativ markedsanalyse".

Forskellen mellem denne afløsningsopgave og en almindelig markedsanalyserapport i virkelighedens verden er, at nogle trin allerede er taget: vi får fx udleveret kodede svar og springer derved nogle trin over. Malhotras forslag til indholdet af en rapport må derfor tilpasses den udleverede opgaveformulering. Dette ses blandt andet omkring vores afsnit med vurderinger af spørgeskema og indsamlingsmetode samt ved, at vi analyserer repræsentativitet inden den egentlige dataanalyse. På et enkelt punkt har vi valgt at følge Malhotra: han foreslår, at beskrivelsen af analyseteknikkerne er placeret i forbindelse med analyseplanen. Resultaterne af dataanalyserne fremstår på den måde mere uforstyrrede i de efterfølgende afsnit.

Tilbage til startsiden. Frem til Indholdsfortegnelse.