Om opgavebesvarelsen
![]() |
![]() |
De indledende afsnit med problemdefinering og teoretisk referenceramme behandlede vi meget grundigt i
efterårets afløsningsopgave i faget "Konsumentadfærdsanalyser og kvalitative metoder". I nærværende
afløsningsopgave er disse afsnit derfor udarbejdet uden
brug af helt så dybtgående, trinvise modeller, som
Malhotra opstiller. Dette skal naturligvis også ses som
en naturlig følge af, at det er afsnittene med analyseplan
og dataanalyser, der er centrale for faget "Kvantitativ
markedsanalyse".
Forskellen mellem denne afløsningsopgave og en
almindelig markedsanalyserapport i virkelighedens verden er, at nogle trin allerede er taget: vi får
fx udleveret kodede svar og springer derved nogle trin over. Malhotras forslag til indholdet af en
rapport må derfor tilpasses den udleverede opgaveformulering. Dette ses blandt andet omkring vores
afsnit med vurderinger af spørgeskema og indsamlingsmetode samt ved, at vi analyserer
repræsentativitet inden den egentlige dataanalyse. På et enkelt punkt har vi valgt at følge Malhotra:
han foreslår, at beskrivelsen af analyseteknikkerne er placeret i forbindelse med analyseplanen.
Resultaterne af dataanalyserne fremstår på den måde mere uforstyrrede i de efterfølgende afsnit.