Forord
Denne afløsningsopgave tager udgangspunkt i behandlede svar fra spørgeskemaer om mænds
tøjforbrug. Det er formålet med opgaven at vise vores evne til at analysere dataene ved hjælp af
statistiske teknikker og frembringe relevante resultater. Målgruppen for opgaven er vejleder og
censor, hvorfor sproget er en del mere teknisk, end det ville være i en markedsanalyserapport i
virkelighedens verden. Uden det tekniske sprog ville det være svært at vise vores forståelse for
markedsanalysens verden.
Det normale i en markedsanalyse vil naturligvis være, at man opstiller en problemstilling, indsamler
data og analyserer disse. De to første punkter er i denne opgave byttet rundt. Det gør opgaven ret
bagvendt. Samtidig har det været et irritationsmoment, at vi ikke har kunnet benytte vores opgave
fra efteråret i faget "Konsumentadfærd og kvalitative analyser", fordi vi der valgte en original
problemstilling. Vi føler derfor, at vi på nogle punkter har lavet dobbelt arbejde, fordi vi har opstillet
en helt ny problemstilling, dertil lavet researchspørgsmål osv.
Det afholder os dog ikke fra at føle, at vi har fået meget ud af at lave opgaven. Det har været meget
lærerigt og klart bedre end en normal eksamen, da vi gennem afløsningsopgaven får mulighed for
at gennemarbejde de fleste af markedsanalysens processer.
Vi har på næste side beskrevet, hvordan opgaven er opbygget. Læseren får med det samme et
overblik og kan se, hvordan vi har valgt at besvare den konkrete opgaveformulering. Vi har valgt
at placere bilagene i et bind for sig selv, så læseren kan følge bilagene, efterhånden som de bruges
i teksten.
Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke underviserne, herunder især Jan Møller Jensen, som vi
har haft tilknyttet som vejleder.
Odense, maj 1998
Bjørn Bøje Jensen | Lars Hedal Nielsen |